Efekt jojo – jak go uniknąć?


Jedną z poważniejszych i groźniejszych chorób cywilizacyjnych jest otyłość. Wraz z postępem cywilizacyjnym wzrasta standard życia, a co za tym idzie zwiększa się ilość spożywanych towarów, które nie wpływają korzystnie na nasz organizm. Niewłaściwa dieta, brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia – te oraz wiele innych czynników skazują coraz większą część populacji na walkę z otyłością. Ta, niestety, coraz w większości sytuacji przypomina natomiast walkę z wiatrakami. Ażeby wygrać, powinno się zaatakować wroga ze wszystkich stron.

Jak pozbyć się zbędnych kilogramów?

Nie wystarczy sama dieta, wręcz głodówka nie sprawi cudu. Aby odchudzanie było efektywne, należy – obok odpowiednio dobranej diety – całkowicie zmienić swój styl życia. Siedzący tryb życia ograniczyć do minimum o ile na przykład wymaga tego od nas praca pl.wikipedia.org. Nie wystarczy także ograniczenie spożywanych towarów, należałoby je całkiem zmienić i zastąpić innymi – zdrowszymi i mniej kalorycznymi. W większości wypadków wymaga to od nas poświęceń. Zdrowe jedzenie trzeba adekwatnie przyrządzić, co przeważnie jest pracochłonne. Cóż – nie ma nic za darmo. Nie można oczekiwać, że nagromadzone poprzez lata kilogramy nagle same znikną, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Dla większości odchudzanie kończy się jednak skutkiem zupełnie odmiennym od oczekiwanego. Otóż są osoby, które po osiągnięciu wymarzonej wagi powoli powracają do starych nawyków żywieniowych, zmniejszają aktywność, a co za tym idzie – tyją.

yogurt with blackberries on orange background

Efekt jojo

Niestety, waga zmienia się wraz z tym, jak żyjemy dziś. Nieprosto więc oczekiwać, że raz osiągnięty sukces utrzyma się już na w każdej chwili bez żadnego naszego udziału. Efekt jojo to prawdziwy koszmar wszystkich niezdyscyplinowanych. Pojawia się nagle wówczas, kiedy zaprzestajemy czynności dietetycznych – ćwiczeń oraz odpowiednio zbilansowanej diety. Niestety sprawia, że wyglądamy gorzej w porównaniu ze stanem sprzed całej akcji „odchudzanie”. Wielu ludzi nie potrafi wybrnąć z tego swoistego zaklętego koła – najpierw chudną, później tyją i… zniechęcają się na tyle, że zaprzestają walki. Fakt, kilogramy nagromadzone podczas efektu jojo znacznie trudniej stracić niż te wynikające z innych przyczyn. Dlatego to zjawisko w szczególności źle wpływa na odchudzających się – powoduje bowiem zniechęcenie, złą samoocenę, brak motywacji do dalszego zrzucania kilogramów. W wielu wypadkach to w tym momencie efekt jojo sprawia problemy i komplikacje powiązane z jedzeniem, doprowadzając wręcz do bardzo istotnych schorzeń. Ma możliwość wręcz być początkiem depresji.

Zapobieganie efektowi jojo

Jeśli zatem już decydujesz się na dietę, dobrze przemyśl swoje funkcjonowania. Posiłki muszą być świadome i dobrze zaplanowane. Nie wybieraj diety, która wymaga długich przygotowań spożywanych potraw, zwłaszcza, o ile nie dysponujesz wolnym czasem lub nie jesteś fanem kulinarnych eksperymentów. Można powiedzieć, że efekt jojo to niepożądany skutek niektórych akcji odchudzających. Nie można jednak z góry zakładać, że ten efekt uboczny odchudzania będzie naszym udziałem. O ile chcesz schudnąć, powinieneś zupełnie zmodyfikować prywatne życie, a wówczas efekt jojo nigdy nie będzie Ciebie dotyczył.

Rate this post